|
|
Opinia nt. Strategii Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju dla Lubania
dr Sabina Zaremba-Warnke
Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem
Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki w Jeleniej Górze
Uniwersytet Ekonomiczny im. O. Langego we Wrocławiu
Lubańska Strategia Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju jest pionierskim w skali kraju opracowaniem. Jej wdrożenie zapewni realizację celów wyznaczonych w międzynarodowych, krajowych, regionalnych i lokalnych dokumentach dotyczących edukacji ekologicznej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Należą do nich przede wszystkim:
- Upowszechnianie koncepcji zrównoważonego rozwoju - stosowanie wszelkich metod zapewniających akceptację tej idei przez społeczeństwo,
- Prowadzenie edukacji ekologicznej wszystkich podmiotów życia społeczno-gospodarczego,
- Efektywna edukacja ekologiczna wszystkich nauczycieli, wszystkich typów szkół oraz pomoc nauczycielom zajmującym się edukacją ekologiczną (programy edukacyjne, podręczniki, szkolenia, sprzęt itp.),
- Wzmocnienie transgranicznej współpracy w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
- Powoływanie i rozwój działań organizacji koordynujących i monitorujących funkcjonowanie systemu edukacji ekologicznej, w tym m.in. tworzenie elektronicznych baz danych o proekologicznych organizacjach i instytucjach, nauczycielach, materiałach dydaktycznych, kampaniach społecznych itp.
Główne zalety Strategii to:
- kompleksowe potraktowanie problemów realizacji zrównoważonego rozwoju strategia obejmuje wszystkie podmioty życia społeczno-gospodarczego oraz dotyczy wszystkich form edukacji tj. formalnej, nieformalnej i nonformalnej,
- duży nacisk na działania edukacyjne na poziomie przedszkolnym i szkolnym jak dotąd poziom świadomości ekologicznej uczniów jest zbyt niski do zapewnienia realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. Stanowi to również barierę w prowadzeniu edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w szkołach wyższych,
- stosowanie efektywnych zasad edukacji ekologicznej - oznacza to, że w procesie edukacyjnym przekazywana jest nie tylko holistyczna wiedza o zależnościach człowiek-przyroda, ale zmienia się świadomość człowieka, rozwija w nim miłość i szacunek do natury, co przekłada się na działania proekologiczne na zmianę zachowań.
- Pozostaje mieć nadzieję, że za przykładem Lubania jak najszybciej pójdą inne miasta!
|
|
|